Na rynku dostępne są rowery elektryczne z napędem umieszczonym centralnie, a także w przedniej lub tylnej piaście. Podpowiadamy, na czym polega różnica i które rozwiązanie będzie najlepszym wyborem.

Silnik elektryczny umieszczony centralnie

Rower Kross Trans Hybrid 5.0 2019 z napędem umieszczonym centralnie
Rower Kross LEVEL BOOST 1.0 z napędem umieszczonym centralnie

Zastosowanie: uniwersalne – ten napęd spotyka się we wszystkich typach rowerów

Popularne systemy: Bosch, Brose, Shimano Steps, Yamaha i BaFang

Zalety Wady
+ Najlepsze, równomierne rozłożenie ciężaru roweru
+ Całkowita kontrola silnika – możliwość stosowania czujnika nacisku na pedał, który wykrywa siłę (np. podczas jazdy pod górkę silnik będzie generował więcej mocy, a podczas zjazdów – mniej)
+ Niżej umieszczony środek ciężkości, to lepsze balansowanie rowerem
+ Dowolność w kwestii kół – silnik nie ma na nie żadnego wpływu
+ Łatwiejszy demontaż i montaż kół (jak w tradycyjnym rowerze)
+ Silnik napędza tylne koło, więc wrażenia z jazdy są porównywalne do tych z klasycznego rowera
– Najdroższe rozwiązanie spośród wszystkich rodzajów silników
– Silnik dość mocno wystaje, więc trzeba uważać, żeby nie zahaczyć 🙂
– Uniemożliwia stosowanie dowolmnego mechanizmu korbowego (napęd ingeruje w linię łańcucha)
– Silnik zużywa łańcuch, zębatki i kasetę bardziej niż inne rodzaje napędu (częstsze wymiany)

Silnik elektryczny w tylnej piaście

Rower IMPULS Epsilon Black z napędem umieszczonym w tylnej piaście

Zastosowanie: rowery trekkingowe

Zalety Wady
+ Rowery z tym napędem są tańsze niż z napędem centralnym
+ Zwyczajny tryb zużywania się części, nie obciąża dodatkowo łańcucha, zębatek i mechanizmu korbowego
+ Silnik nie ogranicza nas w kwestii wyboru napędu (przerzutki)
+ Silnik napędza tylne koło, więc wrażenia z jazdy są porównywalne do tych z klasycznego rowera
+ Minimalizuje ryzyko poślizgu
– Rozłożenie ciężaru zależne od konstrukcji roweru
– Specjalne tylne koło
– Trudności ze ściągnięciem tylnego koła
– Gorsze balansowanie rowerem niż przy napędzie centralnym

Silnik elektryczny w przedniej piaście

Rower IMPULS Shape Beige z silnikiem umieszczonym w przedniej piaście

Zastosowanie: rowery miejskie (napęd umieszczony jest z przodu, więc nie może dysponować mocą tak dużą jak pozostałe – mogłoby to być niebezpiczne).

Zalety Wady
+ Cena rowerów z tym napędem jest niższa niż z napędem tylnym i centralnym.
+ W połączeniu z baterią mocowaną na bagażniku zapewnia bardzo dobre rozłożenie masy.
+ Możliwość stosowania przerzutki zintegrowanej z piastą tylną.
+ Zwyczajny tryb zużywania się części, nie obciąża dodatkowo łańcucha, zębatek i mechanizmu korbowego
+ Silnik nie ogranicza nas w kwestii wyboru napędu (przerzutki)
– Wymaga wprawy, ponieważ napęd na przednie koło jest mniej naturalny i daje trochę inne doznania z jazdy (silnik “ciągnie Cię” – jak w hulajnogach elektrycznych) – trzeba się przyzwyczaić i na początku bardziej uważać
– Słaba moc przy podjazdach
– Gorsza przyczepność niż przy innych napędach

Co wybrać?

Silnik elektryczny umieszczony centralnie łączy w sobie zalety napędów umieszczonych w przedniej i tylnej piaście. Pod tym względem rower z takim napędem będzie najlepszym wyborem. Minusem jest tutaj stosunkowo wysoka cena.

Jeśli masz ograniczony budżet i szukasz roweru do miasta – wybierz napęd w przedniej piaście.

Jeśli masz ograniczony budżet i szukasz roweru na bardziej górskie wypady poza miasto – wybierz napęd w tylnej piaście.

Author

Biegam, jeżdżę na rowerze (MTB i gravel) i jestem fanem wędrówek. Poza tym amatorsko interesuję się fotografią i nagrywaniem filmów. Jestem też gadżeciarzem, a OUTDOORLAB.PL jest miejscem, w którym te wszystkie zajawki łączę w jedną całość.

Write A Comment